گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، شصت و یکمین جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان شامگاه روز سه شنبه شانزدهم دی ماه ۱۳۹۹ به ریاست استاندار زنجان و در محل سالن جلسات پیامبر اعظم(ص) استانداری، اتاق بازرگانی و دستگاههای اجرایی به صورت ویدیو کنفرانس با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد ملی کرونا برگزار شد.
در ابتدای این جلسه علی یگانه فرد رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه جلسات شورا در راستای عملیاتی کردن نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان و با دستور جلسات مشخص پیگیری و برگزار میشود، اظهار کرد: از استاندار زنجان و مدیران برای حمایت و پیگیری جلسات شورا در این راستا تقدیر و قدردانی می شود.
وی با بیان اینکه موضوعات و محصولات مختلفی برای توسعه صادرات استان زنجان در نقشه راه تجارت خارجی در نظر گرفته شده است، ابراز کرد: گیاهان دارویی و تجهیزات پزشکی، منسوجات، لبنیات و محصولات کشاورزی چون سیر، محصولات سلولزی، کاغذ، سنگهای ساختمانی و مواد شیمیایی از جمله محصولات در نظر گرفته شده برای توسعه صادرات استان در این نقشه راه می باشد.
یگانه فرد با اشاره به اینکه از همه فعالان اقتصادی، تشکلها و همه دست اندرکاران که در امر تجارت و صادرات مشغول به فعالیت می باشند، برای حضور و کمک در عملیاتی نمودن این نقشه راه و نظر خواهی دعوت به عمل می آید ، گفت: نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان برای سال ۱۴۰۰ به روز رسانی خواهد شد تا نواقصات آن نیز رفع شود.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ادامه سخنان خود با اشاره به هماهنگی صورت گرفته با کنسولگری کربلا برای توسعه روابط تجاری و خارجی بین زنجان و عراق به ویژه در شهر کربلا، گفت: هماهنگی برگزاری جلسه ای به صورت وبینار با حضور مدیران ارشد استان و سرکنسولگری ایران در کربلا برنامه ریزی شده است.
یگانه فرد با اشاره به اینکه کشور ارمنستان ورود کالاهای کشور ترکیه را تحریم کرده و قصد خرید و واردات از ایران را دارد، ابراز کرد: این موضوع فرصت بسیار مناسبی برای تجار و فعالان اقتصادی استان زنجان برای حضور در بازارهای این کشور می باشد و می توان هماهنگی لازم را برای حضور سفیر ارمنستان به استان زنجان در راستای توسعه همکاری ها را فراهم کرد.
یگانه فرد در ادامه با اشاره به گزارش اتاق بازرگانی زنجان در مورد توسعه صادرات محصول کشمش به کشورهای هدف، ابراز کرد: پیش از این صادرات کشمش به کشورهایی از جمله ژاپن صورت گرفته و فرصت صادرات هم اکنون نیز فراهم است و کشور افغانستان کشمش خود را به هند با تعرفه صفر و با قیمت ۳۵۰۰ دلار در هر تن صادر می کند.
در ادامه این جلسه گزارش گزارش بررسی ظرفیت محصول کشمش استان و فرصت های پیش روی آن از سوی اتاق بازرگانی زنجان ارائه شد که در آن ظرفیت تولید محصول انگور ۲۴۰ هزار تن در سال و ظرفیت تولید محصول کشمش ۳۵هزار تن در سال است.
بر اساس این گزارش بالا بودن قیمت تمام شده کشمش برای باغداران با توجه به عملکرد پایین در تولید نسبت به سایر کشورهای رقیب، بالا بودن سموم باقیمانده در کشمش و مرجوع شدن کشمش صادراتی در برخی موارد، کامل نبودن زنجیره تولید، فرآوری و بازرگانی در استان از جمله برندسازی و تولید و بهره برداری محصولات به صورت سنتی در کشت ،آبیاری،کود دهی، سم پاشی و تیزآب کردن و عدم رایزنی قوی و مناسب با کشورهای هدف (ژاپن، روسیه و هند) از جمله مهم ترین مشکلات در این بخش در نظر گرفته شده است.
در ادامه این جلسه جواد تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار تن در سطح استان کشمش تولید میشود، خاطرنشان کرد: صادرات کشمش استان در ۹ ماهه امسال ۳ هزار و ۹۵۰ تن بوده و ۲.۲ درصد صادرات استان را بر اساس آمار محصول کشمش تشکیل میدهد.
مهدی رنگ رونا رئیس اتحادیه صادرکنندگان و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز با اشاره به مشکلات ناشی از تعهدات ارزی در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی ، ابراز کرد: ارزش گذاری گمرک بر اساس نرخ های روز باید صورت گیرد و نیاز به بازبینی ارزش های صادراتی دارد.
فتح الله حقیقی استاندار زنجان در بخش پایانی این جلسه با اشاره به اینکه مصوبات جلسات گذشته باید در جلسات به صورت جدی پیگیری شود که این موضوع بخش مهمی از کارها را حل خواهد کرد، ابراز کرد: پیش از آغاز شیوع کرونا سند امنیت غذایی نوشته شده به صورت ملی و قانونی و در قانون برنامه توسعه پیش بینی شده و هدف آن عقیم سازی بیماریهای غیر واگیر دار است تا مواد غذایی مطمئن و امن تولید شود و مواد غذایی تولیدی در حد استاندارد باشد.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم استراتژیک در سند امنیت غذایی موضوع سم می باشد که در آن دیده شده است.
استاندار زنجان با اشاره به تغییر و تحولات صورت گرفته در گمرک و توسعه صادرات استان زنجان طی ماه های گذشته، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی از این موقعیت به وجود آمده بهره مطلوب داشته باشند.
حقیقی با اشاره به اینکه نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان به خوبی تدوین شده است، ابراز کرد: تجاری سازی ظرفیتهای تولید، اطلاعرسانی و بازاریابی که امروز یک علم محسوب می شود، بسیار مهم بوده و نباید از آن غافل شد و تبلیغات می تواند موجب بهبود فروش محصولات و معرفی آن شود.